Monday, March 7, 2011

kata maaf dari lelaki

Aku membaca satu artikel dari seorang Perunding Motivasi Kekeluargaan, ia menulis mengenai mengapa lelaki sukar untuk mengungkapkan perkataan 'maaf' walaupun dengan jelas kesalahan dan kesilapan berpunca daripada suami.

Menurutnya lelaki ini bersifat penjaga dan pencari nafkah. Zaman dahulu jika suami keluar mencari binatang buruan, dia akan keluar dengan penuh keyakinan untuk membawa balik binatang buruan. Dia tidak akan menunjukan muka yang takut atau lemah agar isteri dan keluarganya tidak risau akan pemergiannya. Malah dia ingin dirasai diperlukan oleh keluarganya untuk mendapat makanan.

Sikap 'rasa-tidak-dilihat-sebagai-GAGAL' telah menebal di kepala orang lelaki. Sememang inilah binaan sel-sel rangkaian otak orang lelaki yang suka kompetitif,kuasa dan agresif. Tidak boleh menerima kekalahan.

Menurutnya lagi, kalau orang lelaki bersendirian bawa kereta dan sesat, dia akan berhenti dan bertaya  kepada orang lain untuk mendapatkan bantuan. Jika isterinya atau orang lain bersamanya biasanya dia tidak alkan turun bertanya orang lain, kerana itu menyebabkan dirinya dipandang sebagai GAGAL.

Penyebab lain yang menyukarkan suamai menyebut 'maaf' ialah binaan otak 'monotrek'nya. Iaitu kurang perhubungan di antara sel emosinya disebelah kanan dengan sel lisan di sebelah kirinya.

Minda lelaki seperti di dalam kotak-kotak. Semua kesilapan diri sendiri disimpan di dalam kotak-kotaknya itu hingga dia sendiri lupa di mana dia letak kotak tersebut. Dia hanya ingat kotak yang berisi kejayaan dan kemenangan sahaja. Jadi orang jarang menceritaka kegagalan.

Apa yang paling menarik dalam pembacaan aku ialah....
Dua orang lelaki peninju kelihatan berpelukan di akhir pertandingan. Tanggapan orang perempuan ialah mereka sedang bermaafan. Hakikat sebenar ialah pemenag berkata, "Aku menang' dan di sambut oleh yang kalah, "Ok, aku tunggu kamu tahun depan ". Oleh itu, bagi isteri,cukuplah dengan perbuatan suamai seperti membasuh keretanya atau mengambil kain di penyidai atau memangil anak untuk memotong kuku yang panjang sebagai ungkapan yang dia sedang meminta maaf kepada anda.

1 comment: